Kísérő gyakorlat
A mindennapi mindfulness fejlesztéséért
1. Mit tanított számodra ez a gyakorlat a gondolatokról? Szánj a válaszra néhány lélegzetvételnyi időt.
2. Egy ennyire rövid gyakorlat is sokat tud tanítani arról, hogyan működik az elménk.
- Ahogyan hallgattuk a történetet, megfigyelhettük, hogy a gondolatok maguktól jöttek, nincs az elménken be- és kikapcsoló gomb, amivel irányítani tudnánk őket. Hiába is szeretnénk tehát azt, hogy ne jöjjenek a meditáció vagy a mindennapi életünk során. Felesleges a harc a gondolatokkal.
- Megfigyelhettük az elménk alap működési módját is: egy információdarabka alapján megszületik bennünk egy egész történet! A hallottak alapján valószínűleg kirajzolódott bennünk egy kép, ami mindannyiunk elméjében máshogy nézett ki, az alapján, hogy milyen hasonló emlékünk van a múltból.
- Azt is megtapasztalhattuk egy-egy mosollyal kísérve talán, hogy elménk mindig hozzáigazította a sztorit az újabb információkhoz, ezért Jutka mindig más volt. Egyik pillanatban még meg voltunk győződve arról, hogy egy iskoláslány, a másik pillanatban már elhittük, hogy tanár. Nem igazak tehát a gondolataink, még ha az adott pillanatban annak is tűnnek. Mentális eseményeknek hívjuk őket, amiket figyelni tudunk, de irányítani nem.
- Talán azt is észre vehettük, hogy érzelmeket és további gondolatokat is szült az, amit hallottunk. Egyik gondolatból még sok-sok új születik és megjelenhet velük harag vagy együttérzés, szomorúság vagy öröm. Közben a testünk is reagálhat, feszültté vagy izgatottá válhatunk, megváltozhat a testtartásunk.
3. A héten figyeld tudatosan és kíváncsian a gondolataidat, és tudatosítsd azt, milyen hatással van egy-egy gondolatmenet a testre.
Jó gyakorlást!